Cyklistika
Nové klubové cyklistické oblečenie 2015
Klubové cyklistické oblečenie 2010 - 2014
Niečo z histórie bicykla
Z hľadiska vývoja ľudskej spoločnosti je história cyklistiky pomerne mladá. Bicykel uspokojuje túžbu po rýchlom, voľnom a obratnom pohybe dosiahnutom vlastnou silou. Za vynálezcu bicykla sa pokladá Karol Ludwig Christian von Drais zo Sauerbronnu v Badénsku. Prvý stroj so šlapacími kľukami predstavil Francúz Pierre Michaux (výrobca kočiarov) a nazval ho Velocipéd. Michaux ho predvádzal osobne na svetovej výstave v Paríži v roku 1867. Firma Michaux a Lallement bola prvou továrňou na výrobu bicyklov na svete. Angličania mali však tiež záujem o cyklistiku, a tak vznikali továrne aj v Anglicku. Vyrábali sa tu celokovové velocipédy, rám bol z oceľových trubiek a kolesá boli drôtené. Okolo roku 1875 bol anglický velocipéd považovaný za najlepší na svete. Bol to stále ešte vysoký bicykel.
V 90. rokoch 19. storočia sa začali objavovať prevody. Prevody boli príčinou zániku vysokých bicyklov, aj keď po prvýkrát boli vyskúšané práve na vysokom bicykli. Do predĺženej vidlice predného kolesa boli namontované dva samostatné reťazové prevody od pedálov umiestnených pod osou predného kolesa. Prvý bicykel sa nazýval Kangaroo (Klokan). Priemer predného kolesa sa tak mohol zmenšovať, pretože s prevodom sa zvyšovala rýchlosť. Stred pedálov bol pod osou predného kolesa, jazdec mohol sedieť nižšie a bicykel sa tak stal bezpečnejším. Napriek tomu, že prevod v prednej vidlici bol významným krokom vpred, nemohol vysoké bicykle celkom zatlačiť. Radikálnou zmenou bolo umiestnenie pedálov do stredu rámu medzi dve kolesá a prenos sily pomocou reťaze na zadné koleso.
Skutočne nízky bicykel však postavila až anglická továreň Humber v roku 1885 Hlavným prínosom bol dobre konštruovaný rám z trubiek, ktorý si uchoval takmer nezmenenú podobu až dodnes. Na úspechu nízkych bicyklov sa podieľal aj vynález pneumatiky, ktorú vynašiel írsky zverolekár John Boyd Dunlop, ktorý ju použil na nízkom bicykli svojho syna. Paradoxné je, že Dunlop nevedel jazdiť na bicykli a nikdy sa o cyklistiku ani nezaujímal. Všetko to zostrojil pre svojho syna. Až keď sa dozvedel, ako pomohol ostatným cyklistom, ktorí sa stále sťažovali na silné otrasy, dal si svoj vynález patentovať a začal ho aj vyrábať vo firme Dunlop Pneumatic Tyre Co. Ltd. Pneumatiky boli ešte zdokonalené Woodovým patentom, ktorým sa zaviedol nový typ ventilu, ktorý sa používa dodnes a Welchovým patentom odoberateľného plášťa. Na konci 19. storočia bolo technické usporiadanie bicykla približne rovnaké ako dnes.
Veľkým nedostatkom vtedajšieho bicykla bol fakt, že prevod viedol na pevnú os zadného kolesa, to znamená, že sa pri otáčaní kolesa otáčali aj pedále. Na rovine to nevadilo, ale pri zjazdoch z kopca bol pevný náboj nevýhodný. Preto sa montovali rôzne stúpačky na prednú vidlicu, kde si cyklista vykladal počas zjazdu nohy. Bola to nebezpečná akrobacia, keď si uvedomíme, že vtedajšie bicykle nemali poriadnu brzdu. Tento problém čiastočne vyriešil voľnobežný náboj. Prvýkrát bol použitý v roku 1904. Problém brzdenia bol úplne odstránený Bowdenovým vynálezom. Bowden vynašiel brzdu pôsobiacu rovnomerne na obidve strany ráfu.
Veľké problémy mali vtedajší cyklisti s kolesami. Špice vychádzali radiálne z náboja a boli veľmi namáhané, čo viedlo k ich častému praskaniu. Tento nedostatok vtipne odstránil Angličan Cowper. Navrhol tangenciálne usporiadanie špicov k náboju kolesa.
Posledným vynálezom vo vývoji bicyklov bolo vynájdenie meniteľných prevodov.
Cyklisti pozor!
Čo upravuje pre cyklistov nový cestný zákon od prvého Októbra?
1, povinnosť pre dospelé osoby nosiť na hlave cyklistickú prilbu mimo obce, pre deti do 15
rokov je povinná všade
2, pri zníženej viditeľnosti musia všetci cyklisti nosiť reflexné oblečenie, alebo reflexné prvky.
3, cyklisti nesmú pred a počas jazdy na bicykli požívať alkoholické nápoje
4, na bicykli po cestných komunikáciách sa jazdí pri pravom okraji vozovky a vždy za sebou
Bicyklovanie je ideálny šport v každom veku. Nezáleží na tom, koľko máte rokov, alebo kíl a ani kondička nie je problém. Pôžitok z jazdy na bicykli si môžete užívať po celý život. Jazda na bicykli je jeden z najspoľahlivejších športov, ako zhodiť pár kíl, spevniť postavu, zlepšiť si kondičku a pritom je to aj dobrý relax. Dovolenka na bicykli to je super oddych. Je to pre tých aktívnych, čo nedokážu ležať na pláži celý deň, ale chcú vidieť viac s okolia pobytu. Stačí si vyhľadať cyklo dovolenku ( ponuka bude aj na našej stránke ), prihlásiť sa a užívať si to. ( na cyklo zájazdy je nutné mať vlastný bicykel ).